fredag 4. juli 2014

Oppskrift på heklet dråpetroll :)

I går fikk dere oppskrift på babycocoon som jeg hekler og sender til det store utland :)

I dag slår jeg et slag for de små i vårt eget land :) Det er jo dessverre sånn at våre søte små av og til må på sykehus. Og det kan være både skummelt og vondt med diverse prøver og fremmede mennesker rundt seg. Derfor er det noen fine mennesker som har organisert innsamling av forskjellige småting som kan deles ut til de minste (ja, til større barn også) for at det skal bli litt hyggeligere for dem å være der. Jeg synes det er sånn et fint tiltak, og det er jo mange rundt omkring som sitter på et berg av restegarn som er vanskelig å få brukt til noe. Men etter at jeg oppdaget alle disse flotte gruppene på facebook, har i alle fall ikke jeg noe problemer med å finne noe å lage av mine rester :)

En av disse gruppene er Små strikkegleder (Avdeling Kr.sand), og de deler ut det de får inn av småstrikk og heklerier til barna på sykehuset. En ting de deler ut, og som ikke tar så lang tid å lage, er små dråpetroll. Inne på sida til Små strikkegleder finner du link til strikka utgave. Men jeg er så glad i å hekle sånne småting, så jeg laget min egen oppskrift på heklet dråpetroll. Og den får du her:

Slik ser de ut, mine små troll ;)
 
 
Begynn med 8 fm i en magisk ring.
 
1. omg. 1 lm (alltid 1 lm i starten av omg) 2fm i hver fm omg rundt . Avslutt med 1kjm i lm. (= 16 m)
2. omg. 1lm, 1fm, 2 fm i neste fm omg rundt. Avslutt med 1 kjm i lm. (= 24 m)
3. omg. 1 lm, 2 fm, 2 fm i neste fm omg rundt. Avslutt med 1 kjm i lm. (= 32 m)
 
Nå er du ferdig med å øke og skal bare hekle videre i spiral, ingen lm i begynnelsen av omg lenger.
Fest en maskemarkør der omg begynner, så har du noe å gå etter.
Hekle 4 runder.
Så begynner du å felle hver 5. m. Altså hekle 4 m, så 2 m sammen, så 4 m, så 2 m sammen rundt og rundt til du har ca 15 m igjen.
 
 Nå er det tid for å fylle i vatt for 1. gang.
 
Bytt til en annen farge, hekle videre med 4 m-2 m sammen. 
 
 
 
Etter 2-3 runder med ny farge, er det lurt å fylle på litt mer vatt, og jeg har funnet en grei patent for å få vatten ned i det trange hullet. Se på bildet under, jeg stapper heklenåla fra bunnen av trollet og oppover. Trekk vatten ned med kroken, opp og ned noen ganger til vatten er der den skal. Så skyver du bare nåla opp og ut.
 
Fortsett å hekle som før til du har 6 m igjen.

 
Hekle de 6 m rundt og rundt oppover til ca 5 cm. Hekle 2 og 2 m sammen til slutt, hekle ei hempe av 10 lm og fest den med ei kjm. Fest tråden, sy på et ansikt, og dråpetrollet er ferdig :)

 
Et sånt troll er laget på "no time", og du rekker å lage mange på kort tid :) Og så finner du noen som har bruk for dem, og så har du gledet noen med en liten garnrest :) Flott, ikke sant ? :)
 
Husk: Delt glede, gir dobbel glede :)
 
Ønsker dere alle en strålende fin dag <3
 
 post signature

1 kommentar:

kiwimeskreations sa...

May Brit these are beautiful and so cute - as well as being simple to make. Love them.
Blessings
Maxine