søndag 12. oktober 2014

Heklet snøkrystall med perler :)

Jeg har begynt å kjenne julestemninga komme smygende, og den fyller meg med en sånn sitrende barnslig glede. Og da MÅ jeg bare lage et eller annet julete :)
Det gjør meg ingenting at høstmørket er her, og at både løvet og tempen faller, at regnet pisker mot vinduet i høststormen.  Det er bare et tegn på at vi nærmer oss en annen vakker årstid, og at naturen har høstrengjøring. Jeg er så glad for at jeg bor i et land med fire årstider, og jeg nyter dem alle sammen når de er der.
Jeg har heldigvis ingen favorittårstid som jeg går og venter på , for det er så mye vakkert ved dem alle. Og når det er høst betyr det, utenom turer i skog og mark med hundene uansett vær, masse innekos og håndarbeid. Jeg begynner tidlig å fundere på hva jeg kan lage av julegaver i stedet for å kjøpe, så derfor begynner jeg jo å få julestemning også ganske tidlig :) Og det gjør meg så glad. Jeg koser meg sånn med å tenke ut nye ting som jeg ikke har laget før, og jeg elsker å lage mine egne mønster :)
I går fikk jeg det for meg at jeg ville hekle en liten snøkrystall. Det er en fin ting å gi som julegave, og tar ikke så veldig lang tid heller. Og jeg synes det er deilig å lage ting man ikke trenger dager eller uker på å få ferdig.
Jeg regner med det er flere som meg der ute, og tenkte derfor at jeg ville dele oppskriften min med alle som har lyst til å prøve å hekle snøkrystallen min :)


Jeg har brukt Gjestal bomullsport garn fra Spar kjøp, og heklenål nr 2. Den er i minste laget, men jeg synes det blir penest når det blir litt stramt. Og det er lettest å få til når heklenåla er liten. De perlene jeg har brukt her, har jeg hatt liggende veeeeldig lenge, men de var akkurat passelige til dette prosjektet. Det er så greit å få brukt litt av alt jeg har på lager. Som døtrene mine sa i til meg i går: Vi trenger jo ikke gå i noen hobbybutikk, vi kan jo bare komme til deg og finne det vi har bruk for :) :)
 
 
Det er lurt å ta litt lim i trådenden sånn at det ikke fliser seg når du skal tre på perlene :)
 
 
Det går 12 perler pr snøkrystall, men det er lurt å tre på nok perler til flere med en gang, så slipper du å smøre garnenden inn med lim så ofte :) Perlene skyves bare videre innover på tråden mens du hekler :)

 
Begynn med 6 fm i en magisk ring. Hvis du ikke vet hva en magisk ring er, er det lurt å søke det opp på Youtube, der finner du masse videoer om det. Det er nemlig forferdelig vanskelig å forklare med ord :)
 
 
1. omg: Begynn med 3 lm (som er den første st), 1st til i samme fm, 2 lm, 2 st i neste fm, 2 lm. Fortsett sånn ut omg. Avslutt med en kjm i den tredje av de 3 lm du startet med. Da har du 6 stavgrupper.
 
 
2. omg: 1 fm mellom de 2 første st, 4 lm, 1 fm i lm-buen, 4 lm, 1 fm mellom de neste 2 st. Fortsett ut omg.  Avslutt med 1 kjm der du begynte omg. Da har du 12 lm-buer.
 
 
3. omg: Hekle 2 kjm i første lm-bue, så 1 fm, 4 lm, 1 fm i neste lm-bue. Fortsett ut omg. Avslutt med 1 kjm der du begynte omg. 
 
 
4.omg: 2 fm i første lm-bue, 3 lm, dra den første perlen helt inntil heklenåla sånn som på bildet under. Hekle 1 fm i den første av de 3 lm. Da har du festet perla, og heklet en picot :)
 
 
Hekle 2 fm til i samme lm-bue. 2 fm i neste lm-bue, 3 lm - dra en perle inntil heklenåla, en fm i den første av de 3 lm, 2 fm til i samme lm-bue. Fortsett sånn i hver lm-bue ut omg. Fest trådene, og sy i hempe. Så er snøkrystallen ferdig hekla:)
 
 
Du kan enten bare ha den sånn, eller du kan gjøre som jeg har gjort å lime på litt bling i midten :) Jeg har brukt en metallblomst og en halvperle. Her tar man det man har :)
 
 
Og DA har du en koselig snøkrystall til juletreet, eller du kan henge de på en grein av trollhassel :)
 
 
Så er det bare å sette i gang å produsere :) Kos deg :)
 
 
Håper dette var greit å forstå :) Det er veldig kjekt å ha bilder i tillegg, så kan man se litt på dem samtidig som man leser oppskriften :)
 
Ønsker deg en fin dag videre, kos deg med hva du enn måtte finne på :)
 
Klem fra meg <3

 

4 kommentarer:

kiwimeskreations sa...

May Britt it is so easy to see you here again - and I love your snowflake :-) I must try it myself.
Blessings
Maxine

Malys krok sa...

Jeg satt akkurat i dag og så på mønster av heklede snøkrystall og tenkte jeg skulle lage noen. Dine ser jo skikkelig avanserte ut, men perler og det hele.
-Margit-

Lises hjertegleder sa...

Du er så GOD <3 <3
Klæm 2u

Lily Allen sa...

Beautiful card, I love the image and the design.
remove background